Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1711151924283237414650
2812162025293338424751
3913172126303439434852
410141822273135404449
5233645

Magazine

week 21 | woensdag 25 mei 2022 09:18 uur | 1 bezoekers

Mijn stage bij Antenne Rotterdam

Bij Antenne Rotterdam bevind je jezelf in het hart van de stad!

Ik ben Peter Nanlohy en ik ben 19 jaar. Net als de andere stagiaires ben ik tweedejaars student Vrijetijdsmanagement. Naast mijn opleiding werk ik als freelance paintball instructeur en ben ik met mijn neef en zijn vriendin bezig een eigen bedrijfje in seminars op te zetten, genaamd Linkuest. Ik heb twee passies en dat zijn voetbal en muziek. Ik kan niet zonder deze twee dingen, dan zou ik helemaal gek worden. Verder houd ik van uitgaan met vrienden en sinds kort is daar ook theater bijgekomen.

Een stage bij Antenne Rotterdam is erg gezellig. Je leert verschillende mensen kennen en je hebt het gevoel dat je jezelf in het hart van de stad bevind. Ik heb het erg naar mijn zin gehad bij Antenne Rotterdam, de mensen zijn aardig en relaxed. Het leukste vond ik het bezoeken van theatervoorstellingen en hier recensies over schrijven. Voor deze stage ging ik nooit naar het theater, het kwam gewoon niet bij me op. Bij het kiezen van voorstellingen heb ik daarom ook bewust gekozen  voor verschillende genres. Hierdoor heb ik nu een goed beeld van wat ik wel en niet leuk vind. Ik houd bijvoorbeeld van theaterstukken met een goed verhaal en humor of cabaret met veel muziek. Experimenteel toneel is voor mij niet weg gelegd. Hier heb ik niet zo’n goede ervaring mee.

Ik heb tijdens deze stage veel nieuwe contacten gelegd in de kunst & cultuur sector en ik kan iedereen, die van gezelligheid en vrijheid houdt, een stage bij Antenne Rotterdam aanraden!

Als stage opdracht heb ik onderzoek gedaan naar theaters in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Met deze informatie heb ik aanbevelingen gedaan over hoe Rotterdamse theaters kunnen bijdragen aan een grotere groep hoog opgeleide jongeren in de stad. Ik heb vooral gekeken naar cijfers.

Toen ik begon leek het allemaal erg makkelijk, niets bleek minder waar. Tot week drie ging alles goed en had ik mijn inventarisatielijsten bijna af, maar nu moest ik dus echt informatie zoeken. Ik ben begonnen bij het ministerie van OC&W. Hier werd ik erg vriendelijk te woord gestaan, maar helaas konden ze me niet helpen en werd ik doorgestuurd naar de Vereniging voor Schouwburg- en Concertgebouw Directies (VSCD). Hier werd ik ook weer doorgestuurd. Op deze manier heb ik tientallen organisaties benaderd, met hetzelfde resultaat. Heel frustrerend allemaal en ondertussen kwam de deadline steeds dichterbij.

Informatie over subsidies en over kenmerken van theaterbezoekers was het moeilijkst te vinden. Hier heb ik zo lang naar gezocht. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat deze informatie eignelijk alleen bij de theaters zelf te vinden is, en dat ik om deze informatie te krijgen alle theaters in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht moest afbellen. Dit is niet te doen in negen weken. Daarom komt in mijn onderzoek over deze onderwepen weinig naar voren. Wel heb ik nog een aantal jaarverslagen van Rotterdamse theaters kunnen lenen. Pas op de laatste dag heb ik mijn onderzoek uiteindelijk kunnen afronden. Het is wel nachtwerk geworden, maar het resultaat mag er wezen. Al zeg ik het zelf.

De belangrijkste conclusies uit mijn onderzoek zijn dat Amsterdam de onbetwiste nummer één is als het gaat om kunst & cultuur. In deze stad zijn 2 á 3 keer zoveel theaters, producties en bezoekers als in Rotterdam en Utrecht. Ondanks dit heeft Utrecht de meeste theaters per inwoner en in alle drie de steden zijn kleine theater het meest vertegenwoordigd.

De populairste genres zijn theater en muziek. Hier gaan ook de meeste mensen naar toe. Dit heeft vooral te maken met de grote stadionconcerten en concerten in Ahoy en de Heineken Music Hall. Het minst populaire genre is dans & beweging. Cabaret & kleinkunst is het genre dat delaatste jaren het meest in populariteit is gestegen.

Over de kenmerken van theaterbezoekers en over subsidies is weinig bekend. Hieruit kan kan worden geconcludeerd dat deze gegevens slecht zijn gearchiveerd of dat ik niet kan zoeken, maar dat is een ander verhaal.

De aanbevelingen die ik heb gedaan naar aanleiding van mijn conclusies zijn dat er meer theaters moeten komen in Rotterdam. Het huidige aantal theaters is een wereld stad als Rotterdam onwaardig. Meer theaters betekend dat er meer voorstellingen per jaar kunnen worden gehouden en ook het aanbod kan op deze manier breder worden. Hierdoor wordt een groter publiek bereikt. De nieuwe theaters hoeven niet groot te zijn, dit gaat vaak ten koste van de beleving. Het is beter als er kleine en middel grote theater komen die sfeer uitstralen en waar je het gevoel krijgt dat de performer(s) speciaal voor jou daar staan.

Ook moeten theater meer worden gepromoot. Op de middelbare school moeten jongeren al ‘verleid’ worden om naar een theatervoorstelling te gaan. Tegenwoordig moeten leerlingen verplicht naar voorstellingen voor ckv. Dit is op zich een goed ontwikkeling. Het probleem is alleen dan jongeren op deze manier gedwongen worden en er daarom bij voorbaat al geen zin in hebben. Ze krijgen hierdoor ook een verkeerd beeld van theater. Er moet een actie komen die de ontspannende, gezellige en vooral ongedwongen kant van theater benadrukt.

Op hogescholen en universiteiten kan theater gepromoot worden door studenten zelf mee te laten spelen in producties. Het principe is hetzelfde als bij community art. Doordat studenten meer betrokken zijn bij de productie zullen zij eerder geneigd zijn te gaan kijken. Deze studenten-producties kan je dan combineren met een professionele voorstelling door het verkopen van combi kaarten of door de voorstellingen achter elkaar te laten spelen.

Als laatste aanbeveling vind ik dat er één centrale instantie moet komen die alle subsidies regelt, jaarverslagen verzameld, het beleid opstelt en onderzoek doet naar de kenmerken van de bezoekers van de theaters en de wensen en behoeften van de Rotterdamse bevolking. Met zo’n instantie krijgt Rotterdam een goed beeld van de theater sector en door de wensen en behoeften van de bevolking in kaart te brengen kunnen theaters beter inspelen op de potentiele doelgroepen, waaronder hoog opgeleide jongeren.

Ook heb ik twee aanbevelingen gedaan voor de website van Antenne Rotterdam. Ik vind dat op de website van Antenne Rotterdam theaters ook moeten worden gepromoot. De site wordt veel bezocht door jongeren en als er op een leuke, vlotte manier aandacht wordt besteed aan theater zal dit ook bij jongeren meer gaan leven. Een van de beste mogelijkheden om dit te doen is de Culture Club draaiende te houden. Elk Culture Club lid gaat 3 á 4 keer per maand naar een theatervoorstelling. Elke keer brengt hij/zij iemand van buiten de Club mee naar de voorstelling. Op deze manier wordt Antenne Rotterdam gepromoot, maar zeker ook het theater zelf. In de resencies die dan worden geschreven moet het theater ook nog een keer naar voren komen. Een korte beschrijving van de sfeer, service en faciliteiten moet genoeg zijn om jongeren nieuwsgierig te maken.

Een andere mogelijkheid is dat theaters zichzelf kunnen promoten op de Antenne website als er bijvoorbeeld een nieuwe voorstelling in première gaat. Dit kan doormiddel van een kort artikel of een stukje in de agenda. Het hoeft niet dominant aanwezig te zijn, anders gaat het alleen maar storen, maar net als bij een recensie met een pakkende openingszin. Recensies worden over het algemeen goed gelezen, dus waarom dit dan niet.

 
Array
(
    [105869] => Array
        (
            [naam] => Oscar
            [link] => 
            [reactie] => Probeer nog eens opnieuw je artikel (zonder achteraf te wijzigen) te plaatsen. Dan kunnen we het in zijn geheel lezen.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2008-05-06 09:32:04
            [react_date_changed] => 2008-05-06 09:32:04
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 97588
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VX5447H8F7TY3DW
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 105869
            [editable] => 1
        )

)

Oscar | 06 mei 2008

Probeer nog eens opnieuw je artikel (zonder achteraf te wijzigen) te plaatsen. Dan kunnen we het in zijn geheel lezen.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"