Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 21 | donderdag 23 mei 2024 21:38 uur | 0 bezoekers

Wie had dat gedacht?

Wie had dat gedacht? De wereld blijkt te dansen op schoenen van het Rotterdamse Dancelife...

De Rotterdamse familie Van Hemert verkocht ooit vanuit de achterbak dansschoenen uit Groot-Brittannië aan Nederlandse dansscholen. Dertig jaar later exporteert Dancelife dansschoenen naar ruim negentig landen.

,,Wij verwachten volgend jaar de 10 miljoen euro omzet te passeren,'' zegt de 33-jarige Sylvain van Hemert, president van Dancelife. Meteen verontschuldigt de Rotterdammer zich voor zijn functiebenaming. ,,Ik ben nog jong en dat werkt soms tegen me, maar als ze mijn kaartje zien nemen mijn zakenpartners me wel serieus.''

Hij oogt inderdaad jong, energiek en vol plannen en visies. Het is ook zijn inbreng die het bedrijf zo groot heeft gemaakt. Hij wil met Dancelife het dansen wereldwijd naar een hoger niveau tillen.

Zijn moeder Rosina van Hemert begon in de zeventiger jaren een balletzaak waar vooral de vraag naar stijldansschoenen opviel. Vader Jos van Hemert, een handelaar in hart en nieren, nam tijdens een trip naar Groot-Brittannië op de bonnefooi een achterbak vol stijldansschoenen mee. Nog voordat hij thuis was, had hij de hele lading verkocht. ,,Dat was een doorslaand succes. Dus heeft hij meteen een handel opgezet. Later is dat uitgebreid met de verkoop van muziek speciaal gearrangeerd voor dansscholen. Ook dat is nog steeds een belangrijk onderdeel van onze onderneming.''

In de afgelopen drie decennia is het bedrijf gegroeid door in te spelen op de wereldwijde vraag naar dansschoenen, kleding en muziek speciaal voor dansscholen. Het bedrijf exporteert naar 92 landen en in acht daarvan heeft Dancelife een eigen bedrijf op franchisebasis. De onderneming kon ook groeien door de enorme nieuwsgierigheid - van vooral Sylvain - naar de nieuwste producten en technieken om de verkoop te verbeteren.

Tempo

,,Wij hebben de speelruimte om risico's te nemen. Toen bijvoorbeeld de cd-speler net op de markt was, wilden wij die meteen aan onze klanten aanbieden. Maar voor dansscholen is het belangrijk het tempo handmatig aan te kunnen passen. Samen met onder meer Philips hebben we daarom een nieuw apparaat ontwikkeld met een pitchcontrol om de snelheid te kunnen veranderen,'' vertelt Van Hemert. Hij introduceerde ook een netwerk via internet waarmee hij zijn dealers over de hele wereld op de voet kan volgen, direct op hun vragen kan inspelen en zo controle over het concern kan houden.

Dancelife heeft op bedrijventerrein Prinsenland een showroom waar dansliefhebbers, van ballet en salsa tot streetdance, zich kunnen oriënteren.

Niet alleen koopt Dancelife producten in, regelmatig ontwikkelt het bedrijf zelf schoeisel of (muziek)producten. Sinds 2000 is het productieproces naar China verhuisd.

Van Hemert: ,,Onze kracht is dat we snel kunnen inspelen op trends door goed te luisteren naar wat er leeft in de danswereld. Zo hebben we kortgeleden een middel uitgebracht dat het namaakbruin dat veel stijldansers gebruiken, snel van het lichaam verwijdert. Voorheen moest dat slijten, wij hebben daar nu een remover voor.''

Korea

,,We zijn ook heel trots op de speciale streetdanceschoen onder de naam D Skillz, ontwikkeld door onze medewerker Emiel van der Gender. Het is het begin van een nieuwe straatcollectie voor de hiphoppers.''

Nederland en België vormen met een omzet van minder dan vijf procent slechts een klein onderdeel van het hele concern. Al neemt tachtig procent van de dansscholen in Nederland dansschoenen en muziek af van Dancelife. ,,In de rest van de wereld leeft ballroom veel meer, zoals in China waar zelfs de president ballroomdansen als hobby heeft.'' Ook Rusland en Korea zijn grote afnemers en bijna alle wereldkampioenen in alle klassen worden gesponsord door Dancelife.

Toch blijft Sylvain van Hemert Nederland trouw. ,,Ik word regelmatig op de hoogte gehouden van prachtige woonlocaties op allerlei mooie plekken in de wereld. Het zou zakelijk gezien makkelijker zijn om in Azië te gaan wonen, maar ik kan Rotterdam niet verlaten. Hier ligt mijn hart, ik ben trots op de hoogbouw in de stad, ben een grote Feyenoordfan, dus voorlopig blijf ik hier.''

Met dank aan: het Rotterdams Dagblad

 
Array
(
    [106024] => Array
        (
            [naam] => je oma
            [link] => 
            [reactie] => gay!!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2008-03-03 08:36:35
            [react_date_changed] => 2008-03-03 08:36:35
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 101008
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => DZSPUKTJEDJEB7P
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 106024
            [editable] => 1
        )

)

je oma | 03 maart 2008

gay!!


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"