Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 17 | vrijdag 26 april 2024 06:22 uur | 5 bezoekers

Oblomov

Een oude man in pyjama, of een jonge man? Wellicht moet ik enkel zeggen, een verwende man in pyjama.

Oblomov

Oblomovka

Een oude man in pyjama, of een jonge man? Wellicht moet ik enkel zeggen, een verwende man in pyjama. Hij betreed het podium, spannend denk ik nog, wat zal er nu gebeuren.
Onwetend, ik ken het boek niet, het verhaal niet, en dit stuk natuurlijk niet. Ik hou van theater, dus ik hou vast hier ook wel van.
Een half uur verstrijkt, oké wel pittige stof. Ik schuif op mijn stoel heen en weer, probeer op te letten.
*tik tak tik tak*

Hoelang nog voor de pauze?
Ik kijk opzij naar mijn metgezel, zij kijkt me aan en rolt zachtjes met haar ogen. De rest van de voorstelling heb ik mezelf wakker moeten houden, en heb me alleen zitten bedenken HOE KOMT DIT.

Bij thuiskomst vraagt een huisgenoot “hoe was het” ik antwoord “vermoeiend en saai”.
Ik ben bang, bang dat ik spuug op al het goede diepzinnige wat Nederland te bieden heeft in het theater. Misschien ben ik dan toch het meisje wat alleen houdt van makkelijke dialogen en simpele grappen, stukken uit deze tijd, en zo niet dan toch zeker bewerkt met een flinke dosis humor.
O nee, ik herken geen goed theater, ik herken geen goed toneel.
Maar bij nader inzien bedenk ik me, dat ik me niet gestoord heb aan het acteerwerk. Ik heb me niet gestoord aan het gebruik van muziek, aan het vermogen om te kúnnen acteren van de acteurs en al helemaal niet aan het decor. Nee het is simpelweg het verhaal geweest, het eeuwige gepraat van Oblomov…en wat een vervelend personage is dat eigenlijk BAH.
Toch goed neer gezet. Het waren dan toch die eeuwige monologen, over hoe verderfelijk hijzelf en het leven is, over hoe hij het allemaal beter weet en ondertussen geen reet uitvoert.

Zijn hulpje die steeds komt opdraven en alles voor hem doet, met alles overdrijf ik niet. Hij wast hem en legt hem terug op bed. Het bed wat in dit theaterstuk een stoel is, word nogal vaak belegen door Oblomov. Oblomov doet niks met zijn leven, hij zeurt alleen maar en verpest zo alles wat hij nog aan vrienden en passie overheeft. Wanneer hij in de muziek zijn liefde Olga vind, en zij ook hem, verpest hij dit ook. Hoe? Door simpelweg te blijven herhalen hoe hatelijk hij zelf is, hoe hatelijk de wereld is en hoe erg hij haar liefde niet verdiend. Hij voelt ondanks dat wel vurig verlangen naar haar wat, hoe kan het ook anders, behoorlijk in beeld word gebracht. Zijn vriend Stolz, die wel van het leven geniet, maar ook verzot is op dezelfde Olga, komt ook nog wel eens op bezoek. Stolz leeft wel, Stolz geniet wel en Stolz schreeuwt en maakt ruzie met Oblomov omdat Oblomov niet durft te leven.
Uiteindelijk gaat Stolz ervandoor met Olga, die voor hem kiest. En Oblomov? Oblomov blijft alleen achter….
 
Het klinkt net zo vrolijk als het stuk was, petje af voor de cast en de makers. Prachtig neergezet. Maar ik bezoek nooit meer een stuk met, hoe zal ik het noemen, zovéél informatie en zoveel eindeloze monologen. Dit was de laatste keer.
 
Array
(
    [106290] => Array
        (
            [naam] => Co
            [link] => 
            [reactie] => Oh, ik wou je net mee vragen naar ... Laat ook maar.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-11-24 12:44:14
            [react_date_changed] => 2007-11-24 12:44:14
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 97879
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => RXGH67RQ239PX
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 106290
            [editable] => 1
        )

    [106284] => Array
        (
            [naam] => Annette Schalkers
            [link] => 
            [reactie] => Hallo Guineverre,
Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt.
Ik heb verleden jaar een Oblomov- opwarmer gezien van het RO Theater.
Ik werd er niet vrolijk van en ben nooit naar de echte voorstelling gegaan.
Misschien ga ik teveel met het theaterspel mee?
Ik kies altijd iets waarvan ik vermoed dat ik het zal "overleven".
groeten, Annette
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-11-26 12:34:23
            [react_date_changed] => 2007-11-26 12:34:23
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 97879
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => DZJ7A5W9QHT38DR
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 106284
            [editable] => 1
        )

)

Co | 24 november 2007

Oh, ik wou je net mee vragen naar ... Laat ook maar.

Annette Schalkers | 26 november 2007

Hallo Guineverre,
Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt.
Ik heb verleden jaar een Oblomov- opwarmer gezien van het RO Theater.
Ik werd er niet vrolijk van en ben nooit naar de echte voorstelling gegaan.
Misschien ga ik teveel met het theaterspel mee?
Ik kies altijd iets waarvan ik vermoed dat ik het zal "overleven".
groeten, Annette


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"