Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 16 | zaterdag 20 april 2024 08:38 uur | 0 bezoekers

Dynamische interactie kan dus ook zinvol, leuk en gezellig.

Paul Haenen en Margreet Dolman in het Bibliotheektheater, zat 23 februari.

 

De voorstelling is begonnen maar voor jou moet het nog beginnen, kent u die uitdrukking? Met deze stelling doet Dominee Gremdaat zijn intrede voor de uitverkochte zaal van het bibliotheek Theater. Thema van de voorstelling ’kwetsbaarheid’.

Paul Haenen stelt zich kwetsbaar op. Margreet Dolman zet via een video scherm Paul Haenen te kijk, waarop het thema onder een luid gelach wordt geïntroduceerd. Ook in deze Show gebruikt Paul Haenen de interactie. Niet alleen de interactie met het publiek, maar ook de interactie met de personages onderling. Een ingenieus concept dat werkt. Paul zoekt naar verbindingen, wat bindt de mens? Margreet Dolman heeft, zo deelt zij mede, een sterk gevoel voor verbindingen. Ze houdt van de solidariteit, in de zaal. Ze zet in haar Betty-asvalt-rede het onderwerp ‘moetwillig misverstand’ uiteen waarbij ze verbinding maakt met de hedendaagse maatschappij, maar zeker ook met het thema.

 

 

 

Pauls zoektocht resulteert dat binding ontstaat door kwetsbaarheid. Stel je kwetsbaar op en mensen zullen elkaar, ondanks of juist door de verschillen, maar zeker uit liefde, omarmen. De karakters geven het voorbeeld. Ze staan open en bloot op het podium en snijden onderwerpen aan die beginnen bij hun eigen persoonlijke (meestal pijnlijke) ervaring. Zo verwerft Paul een intieme en persoonlijke binding met het publiek.

 

 

 

Geweldig hoe hij de middelen inzet. Zijn show bevat video, muziek, dichtkunst, actualiteit en nostalgie. En steeds weer de verbinding met het hier en nu op deze plek. Voor de muzikale intermezzo zoekt hij niet artiesten uit een andere stad. Nee hij gebruikt een duo uit Rotterdam. Een die dicht bij de bezoeker staat. De dichter Stanislaw Tremor en zijn ‘partner in crime’ muzikant Oscar Langerak (klik hier voor hun reportage). In het kader van de kwetsbaarheid speelden zij 'Pre Mortem' het titelnummer van hun cd. Een nummer dat het publiek raakt en de lach doorbreekt.

Gelukkig is Paul Haenen een ouwe rot op het toneel. Met een speelse krachtstoot haalt zij het publiek uit zijn overpeinzing en brengt de lach terug. De dynamiek die Paul Haenen in zijn show neerzet  is niet te stuiten.

 

 

 

We kennen Paul Haenen en zijn karakters van televisie. We kennen zijn dynamiek en humor. Het concept van de theatershow verschilt niet erg van de televisie versie. Toch blijft Paul Haenen actueel, fantastisch. Een show die licht en zeer amusant is maar die je wel aan het denken zet. Een heerlijk avondvullend programma (20:30 – 23:00 uur).

 

 

 

Ik vraag me af wat ik zou vertellen als ik, op een zaterdagavond, nietsvermoedend, rond 22:00 – 22:30 uur door Magreet Dolman wordt gebeld die vertelt dat ik live in haar theater show te horen ben…

 

 

Stanley Pashouwers    

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"