Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | vrijdag 29 maart 2024 15:10 uur | 0 bezoekers


PSY

De mythes rondom virale marketing

Scott Button heeft als oprichter van Unruly Media veel ervaring op het gebied van videomarketing. Er zijn bepaalde mythes die Scott vertelt heeft tijdens zijn presentatie op het videomarketing evenement van Quadia in Beeld en Geluid in Hilversum op 16 april 2013. Wij van VideoWerkt waren hierbij en zullen hier wat over vertellen. Dit zijn de zes mythes:

1: De video moet grappig zijn
Dit is tegenwoordig niet meer nodig en er zijn genoeg andere emoties waarop je met online video kunt inspelen. Je kunt bijvoorbeeld een video maken om mensen te inspireren. Humor wordt namelijk al teveel gebruikt in video’s en juist omdat het zoveel gebruikt wordt, is het moeilijk om ook echt grappig gevonden te worden. Het toepassen van andere emoties zorgt voor uniekere video’s en wellicht een emotie die beter past bij jouw merk.


2: Beroemdheden zorgen voor een succesvolle video
Beroemdheden zijn helemaal niet altijd nodig voor een succesvolle video. Een goed recent voorbeeld is de video van Heineken en daar tegenover de video van Coca Cola die beiden als promotievideo dienen voor de Bondfilm Skyfall. In de Heineken video wordt Daniel Craig gebruikt die op dit moment James Bond speelt en in de Coca Cola video worden willekeurige (onbekende) mensen gebruikt. Heineken had bijna 12 miljoen views en Coca Cola bijna 10 miljoen. Echter werd de video van Coca Cola veel meer gedeeld op sociale media en verspreidt onder vrienden. Dit maakt de Coca Cola video succesvoller dan die van Heineken, al blijft dit natuurlijk afhankelijk van de verschillende doelen van beide bedrijven.


3: Hoe korter hoe beter
De meeste video’s zijn kort maar niet elke video hoeft maar 30 seconden te duren. TNT Dramatic is een voorbeeld van een video die niet heel kort is, maar wel erg succesvol. De video duurt namelijk één minuut en 46 seconden. Een ander en beter voorbeeld is de video van Johnny Walker van een aantal jaar geleden. Je ziet hoe een man een pad bewandelt, over het ontstaan van Johnny Walker vertelt en onderweg allerlei objecten tegenkomt die bij zijn verhaal passen. De video heeft bijna twee miljoen views op YouTube en bewijst dat een video niet altijd kort hoeft te zijn om succes te hebben.


4: Alleen grote bedrijven kunnen een verschil maken
Ook kleine bedrijven kunnen succesvol zijn met video. Niet alleen grote bedrijven hebben er succes mee. Als je met jouw video’s je doelgroep bereikt en dit is bijvoorbeeld een groep van 500 man en je doel is dat meer dan de helft je video bekijkt, dan heb je met 300 man die je video bekijken, je doel behaald. Dan is deze video voor jouw bedrijf succesvol en kun je voor jouw doelgroep het verschil maken.


Een voorbeeld van een succesvolle lokale video die wij bij VideoWerkt gemaakt hebben, is de video voor de Luchtsingel in Rotterdam. De video is op YouTube door meer dan 18 duizend mensen bekeken en dit heeft op lokaal gebied meer bekendheid verworven voor de Luchtsingel. Dit laat zien dat ook kleinere lokale organisaties een verschil kunnen maken. 


5: Een opmerkelijk merk of product is nodig
Als Belgisch bedrijf heeft Febelfin het verschil gemaakt in een vrij onopvallend merk en product. Door een schokkerende video te maken over hoe onveilig je online gegevens zijn en hoe mensen hier makkelijk misbruik van kunnen maken, heeft Febelfin zich op de kaart gezet. Echter is het geen opmerkelijk product of merk, maar door deze video worden ze goed onder de aandacht gebracht.


6: Emotionele advertenties kunnen niet voldoende informatie overbrengen
In video’s met een bepaalde emotie kan prima informatie overgebracht worden. Een voorbeeld hiervan is de Gopro: Hero 3 camera. Dit is een camera voor op je helm. Hiermee kun je je avonturen opnemen, wanneer je bijvoorbeeld in de bossen gaat crossen op je motor. Deze video brengt de emotie over van het avontuur en de adrenaline die het met zich meebrengt. Daarnaast krijgt de kijker ook informatie over het product omdat je ziet wat je allemaal met de camera kunt en in welke omgevingen.


Bronnen:
Videomarketing evenement Quadia
Marketingfacts

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"