Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 17 | dinsdag 23 april 2024 14:50 uur | 0 bezoekers


een van de eerste versies van de wegwezer

Laat je niet wegbezuinigen, doe het zelf!

Op Prinsjesdag 2011 onthult de Urban Country Club de Wegwezer, een zelftest voor bezuinigingen in de publieke, culturele of maatschappelijke sector. Want daar vallen de klappen. Laat je niet wegbezuinigen, maar doe het zelf. Ben je onmisbaar, of kun je beter wegwezen? Ontdek het zelf.


Wat is een wegwezer?


Bij bezuinigingen probeert ieder z’n hachje te redden. Maar wat als we eens kritisch kijken naar wat we zelf doen? Daarvoor is de wegwezer, een zelftest voor bezuinigingen met vragen als: Wat is de kern van je werk?, Wat gebeurt er als jij er tussenuit stapt? en Hebben anderen er echt behoefte aan? De wegwezer heeft de vorm van een stroomschema – net als een belastingformulier – waardoor je vanzelf uitkomt bij het advies dat bij je past. Blijven, de boel anders aanpakken of wegwezen.

Voor wie is de wegwezer bedoeld?


Voor iedereen die kritisch wil nadenken over zijn/haar bijdrage aan de samenleving. Hoe kan ik de meeste waarde toevoegen aan de samenleving? En wie gaat dat betalen? Nu met de bezuinigingen is de wegwezer onmisbaar in de sectoren waar de klappen vallen. De zelftest kan worden ingevuld door managers, consultants en ambtenaren, maar ook door metrobestuurders, welzijnswerkers en kunstenaars.


 


Wat willen jullie bereiken met deze wegwijzer?


Het doel dat de club hiermee wil bereiken is tweeledig: een ode aan de zelfredzaamheid van mensen, en het op een zijspoor zetten van die professionals die het gras wegmaaien voor wat burgers best zelf kunnen doen. In Rotterdam en in andere steden zijn we vaak teveel bezig met het redden van de stad, en laten we soms te weinig aan de mensen zelf. Waardoor die achterover gaan leunen en klagen als het niet goed gedaan wordt. Weg met het dode hout. Het is de hoogste tijd om de zelfredzaamheid van Nederlanders weer aan te wakkeren.


 


Wie moeten er vooral weg?


Mensen die de vernieuwing en de zelfredzaamheid in de weg zitten. Doorgaans zijn dat 2 groepen:


1: mensen die nu een werkplek bezet houden en toch niet echt gemotiveerd zijn (ons advies: maak plaats voor anderen die wel willen)


2: onnodige lagen die voor andere mensen aan het bedenken zijn wat goed is en wat niet (ons advies: leer mensen zelf hun problemen oplossen, zodat ze geen manager/adviseur meer nodig hebben)


Deze twee groepen zijn vaak de mensen die het hardste roepen dat ze ONMISBAAR zijn voor het land, de stad of het bedrijf.



En in getallen?


We willen zoveel mogelijk Nederlanders aan het denken zetten. En denken dat 10% van de mensen die de wegwezer invult, besluit om werk op een andere manier in te vullen, dus: anders aanpakken of wegwezen. Stel dat 500.000 mensen de wegwezer invullen, dan komt dat neer op 50.000 Nederlanders die zichzelf wegbezuinigen en verhuizen naar een plek die hen meer zingeving en werkplezier oplevert. Een goed advies op basis van je eigen antwoorden, sla je niet in de wind. Zeker niet als zo’n advies precies op het juiste moment komt.

Welke kennis en ervaring ligt er aan de basis van de wegwezer?


De wegwezer is gemaakt door twee leden van de Urban Country Club: psychologisch econoom Harold Smits en ontwerper Dennis Lohuis. Harold (1970) is onze werkplezierspecialist, ontwikkelt games/workshops en geeft interactieve lezingen over ‘pieken met je passie’. Dennis (1975) is specialist in sociale innovatie, leerprocessen en cocreatie. Zijn werkterrein focust zich op maatschappelijke thema’s, zoals eenzaamheid en waardevol leven.

Hebben zij de wegwezer getoetst?


Jazeker. Tijdens de ontwikkeling van de wegwezer hebben zij met tientallen experts gesproken, waarvan drie interviews zijn opgenomen op video. Vanaf september zijn deze interviews te zien op www.urbancountryclub.nl. Het gaat dan om: Barend Rombout van bureau Frontlijn, kunstenaar Gyz La Riviere en Jos Verveen, auteur van Bullshit Management. Hun tips over ‘wegwezen’ zijn verwerkt in de wegwezer.

Hoe kan ik helpen om die 500.000 Nederlanders te bereiken?


Ben/ken je de hoofdredacteur van een landelijke krant, een vaktijdschrift of een personeelsblad? Publiceer de wegwezer daar dan in (liggend a3 of a4). Ben je trainer, managementadviseur, leidinggevende of directeur? Vraag ons dan om een set met placemats die je kunt uitdelen bij een werklunch over werkplezier, klantfocus of het nieuwe werken. Een ideale ijsbreker.
Maar.... het allerbelangrijkste is “via via”. Dus: vul zelf het stroomschema in en mail daarna de wegwezer aan vrienden en collega’s.

Is de wegwezer typisch Rotterdams?


De wegwezer is eerlijk, direct en recht op de man (v/m) af. Niet bang voor de confrontatie. Behoorlijk Rotterdams dus, deze manier van bezuinigen. De Wegwezer als alternatief voor de Kaasschaaf.

Meer info? Of hoe kan ik een aantal placemats ontvangen?


Je kunt de test online doen op www.urbancountryclub.nl. Voor placemats of meer info, mail met de makers: dennis.lohuis@urbancountryclub.nl of harold.smits@urbancountryclub.nl

Disclaimer


Deel de placemat niet onaangekondigd uit in de kantine. En doe de wegwezer ook niet zomaar in iemands postvakje of kerstpakket. Dit kan de indruk geven dat je van je medewerkers af wilt.

 
Array
(
    [174711] => Array
        (
            [naam] => Harold Smits
            [link] => http://urbancountryclub.nl/sites/vid/wegwezer.swf
            [reactie] => De test is klaar. Doe hem op:

http://urbancountryclub.nl/sites/vid/wegwezer.swf
            [afbeelding] => 29411
            [afbeelding_id] => 29411
            [afbeelding_name] => www.rotterdammagazine.nl.jpeg
            [afbeelding_date] => 2009-09-16 16:12:17
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site78_37_20090916161217_www.rotterdammagazine.nl.jpeg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 0
            [afbeelding_width] => 180
            [afbeelding_height] => 61
            [afbeelding_size] => 26683
            [afbeelding_type] => jpeg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2011-09-21 14:51:54
            [react_date_changed] => 2011-09-21 14:52:46
            [react_page] => 4953
            [react_user] => 27744
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 174570
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => PJ5365M6M4BYF37
            [u_name] => 
            [u_email] => 
            [react_id] => 174711
            [editable] => 1
        )

)
photo

Harold Smits | 21 september 2011

http://urbancountryclub.nl/sites/vid/wegwezer.swf

De test is klaar. Doe hem op:

http://urbancountryclub.nl/sites/vid/wegwezer.swf


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"