Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | vrijdag 29 maart 2024 07:26 uur | 1 bezoekers

Persbureau Zuid: betrokken, bevlogen, chemie en gezellig! (deel 1)

Persbureau Zuid is een kersverse mediacrew die gedurende een half jaar onder de vlag van Antenne Rotterdam reportages maakt over jongeren op Zuid. De opdrachtgever is Pact op Zuid.

Het team bestaat uit vijf stagiaires en één afgestudeerde, vijf jongens en een meisje, die elk hun eigen expertise met zich meebrengen: een regisseuse, twee specialisten op het gebied van communicatie, twee cameramannen en een montage expert – weliswaar allemaal in de dop, maar enthousiast en leergierig. Er worden in totaal 12 uitzendingen reportages gemaakt van elk 25 minuten. Er zullen verschillende onderwerpen behandeld worden: waar zijn jongeren op Zuid mee bezig, wat vinden ze belangrijk, wat beweegt ze. De reportages bestaan steeds uit een aantal korte filmpjes en straatinterviews. Tussendoor brengen de stagiaires hun eigen leerproces in beeld. Het levert levendige, afwissellende TV op. De eerste 3 afleveringen gingen over Jongeren en Sport. Deze zijn inmiddels uitgezonden en zijn online te bekijken, zie www.persbureauzuid.nl Op dit moment wordt er gewerkt aan het volgende onderwerp: Talentontwikkeling op Zuid.

 

Inhoud en communicatie
Abednego, Zerahja en Jaime zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de filmpjes en alle communicatie daar omheen. Tijdens het filmen doen zij de interviews en leggen on the spot contacten.Abednego: ‘Regisseuse Zerahja, Jaime en ik bedenken hoe je een onderwerp kunt uitdiepen.  We zoeken naar plekken, bedrijven, instanties die voor ons die interessant zijn om te filmen en verzinnen vragen voor de interviews. Inhoudelijk worden we begeleid door Wilma van Antenne TV, zij heeft veel ervaring. Zij checkt of we geen belangrijke punten vergeten zijn. Via Google verzamelen we zo veel mogelijk informatie, heel belangrijk, want hoe meer je van je onderwerp afweet, hoe interessanter zo’n interview wordt.Eerst vond ik dit een rare stageplek voor mij als student HBO Management, Economie en Recht. Maar ik merk dat ik hier juist heel goed op mijn plek ben. Eén van mijn eerste taken was het schrijven van een stappenplan: Hoe start je een (jongeren) persbureau op? Het bevalt me hier heel goed.’

Jaime is derdejaars student Media en Entertainment Management: ‘Als Abed mensen interviewt is hij heel serieus en straalt veel overtuiging uit. Je merkt dat mensen daar goed op reageren, dat het goed materiaal oplevert. Ikzelf doe ook interviews, maar ik heb een iets andere insteek. Ik houd in de gaten dat we niet alleen serieus zijn, maar ook luchtig, toegankelijk. Ik doe veel productie, dat houdt in mensen bellen en contacten leggen.Er zijn binnen het team heel veel ideeën, soms is het moeilijk om die in goede banen te leiden, om er een mooi, lopend geheel van te maken dat in een uitzending van 25 minuten past. Maar we merken allemaal dat het steeds beter gaat.’ 

Regisseuse Zerahja was ten tijde van dit interview helaas niet op kantoor. Maar zij zal aan het eind van het seizoen in een interview met Antenne Boulevard Persbureau Zuid als project evalueren.

In het volgende artikel van Antenne Boulevard lees je over Frank, Sjors en Jens, de technische crew van Persbureau Zuid. Zij zijn verantwoordelijk voor het camerawerk en de montage.

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"