Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 16 | vrijdag 19 april 2024 08:07 uur | 3 bezoekers

Werkdorp Motorstraat 3.0

Creatief Beheer heeft sinds 27 november 2009 het daadwerkelijk beheer en ontwikkeling van de tijdelijke inrichting op het Motorstraatterrein tot sept 2010 op zich genomen. Zie hier de derde herziene projectomschrijving...

De titel: ‘Werkdorp Motorstraat’ geeft aan dat het gaat om een ‘tijdelijk werkdorp’, dat een daadwerkelijke fysieke plek in het gebied kent, maar tegelijkertijd een virtueel platform is en indirect een ‘community’ van betrokkenen. Dit alles levert inspiratie en draagvlak voor de grote herstructurering in het gebied, opzet is om het project Werkdorp een vaste plek in deze herstructurering te geven (zij het steeds op een andere plek) met als leidend thema; ‘Werken aan de Toekomst’ en als direct effect een impuls voor de bedrijvigheid en leefbaarheid in het gebied. Creatief Beheer werkt vooralsnog in opdracht van het Hart van Zuid (Pact op Zuid) en deelgemeente Feijenoord.

 

Middels diverse modules (deelprojecten), deelnemende partijen en organisaties, die samenwerken, elkaar aanvullen, opvolgen en versterken met als resultaat interactie/samenwerking, onderzoek/inspiratie, draagvlak/participatie voor de op stapel staande veranderingen en investeringen. Iedere module heeft naast een interactieve/participatieve component, een fysieke component. Creatief Beheer zal fungeren als centrale coördinator en ontwikkelaar van het project: ‘Werkdorp Motorstraat’. 

 

Het project heeft haar eerste fase afgesloten, waarbij Creatief Beheer een website heeft geopend en vijf televisie-uitzendingen heeft gemaakt. In deze fase heeft de stichting Kijk op Zuid, samen met 2012 architecten een track gemaakt voor ‘freerunners’. Daarnaast was er het project ‘I Bridge You’. Deze projecten zijn in beeld gebracht in de televisie-uitzendingen.

 

In de periode december tot en met maart zal het gebouwde freerunpark worden beheerd en gebruikt door de free runners. Creatief Beheer zorgt in deze periode voor ondersteuning en zal op basis van alle ervaringen, de ontstane netwerken en inzichten, een  uitvoerbaar werkplan en financiering voor de voortzetting en verdere ontwikkeling van het project maken.

 

Het werkplan heeft als richtpunt de TOURSTART 2010, die plaats zal vinden begin juli in de omgeving van de motorstraat. dit is een prachtig vliegwiel, teneinde partijen te betrekken en te motiveren.

 

Gezien het succes van het Freerunpark en de motivatie bij de freerunners wordt getracht dit uit te bouwen tot een demonstratie park voor zo veel mogelijk freestyle sporten.  Tegelijkertijd is het de uitdaging het terrein multifunctioneel te ontwikkelen, zodat voor alle bewoners en passanten een recreatieve ‘groenbeleving’ ontstaat (bankjes, bloemen, e.d.). Hiertoe wordt februari 2010 actief gestart met de ‘groene inrichting’ volgens de Creatief Beheer. Dit betekent dat er drie dagen per week een parkmanager aanwezig is en dat op een participatieve manier het parkje wordt ingericht en onderhouden.

 

Omdat nu nog geen zicht is op hoeveel budget beschikbaar is en welke partijen zich willen compromitteren onderscheiden we grofweg drie ambities niveau’s

 

Ambitieniveau 1  (een zes min)

 

Het Freerunparkje dat er nu is blijft, er komt een klein tuinhuisje en een onderhoudsvriendelijke en arbeidsextensieve inrichting, bloemenvelden, paadjes en bankjes. (locale uitstraling)

 

Ambitieniveau 2 (een zeventje)

 

Het Freerunpark wordt uitgebreid, er komt een tuinhuis met een arbeidsintensievere inrichting, meer programma, meer mensen. (stedelijke uitstraling)

 

Ambitieniveau 3 (een ruime negen)

 

Er komt een groot paviljoen, we denken aan het voormalig paviljoen van Strand aan de Maas. Het ‘free run’ gedeelte wordt uitgebreid naar alle freestylesporten. De inrichting wordt integraal multifunctioneel (het verbaast mensen), er komt een uitgebreid programma rond de Tourstart en beelden van creatieve sportende jongeren in een groene omgeving gaan de wereld over. (internationale uitstraling)

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"