Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 18 | dinsdag 30 april 2024 00:40 uur | 1 bezoekers

The September Issue

Hij draaide twee middagen in Lantaren-Venster en is in Rotterdam niet meer te zien. Deze documentaire, een aanrader, laat een kijkje in de keuken van het succesvolste nummer van het succesvolste tijdschrift van de wereld zien.

 

THE SEPTEMBER ISSUE is een interessante documentaire die een unieke blik gunt in de voorbereidingen van de September Issue van Vogue, ook de Fashion Bible genoemd. Filmmaker R.J. Cutler, reeds bekroond met een Emmy Award voor zijn vroegere non-fictiewerk, kreeg de toestemming om Vogues befaamde hoofdredactrice Anna Wintour, de paus van de modewereld, te volgen tijdens de vele maanden die voorafgaan aan de prestigieuze en immens populaire herfstcatalogus. De documentaire toont het reilen en zeilen in Vogues hoofdkwartier in Manhattan, maar volgt ook de belangrijkste photoshoots in Parijs en Rome. De druk stijgt naarmate de deadline nadert, en Wintour demonstreert haar beruchte bikkelharde leiderschap in elk aspect van de productie. Niets haalt de uiteindelijke uitgave zonder haar toestemming en dat zorgt vaak voor ongenoegen bij haar werknemers. Het meedogenloze hoofdpersonage van THE DEVIL WEARS PRADA, Miranda Priestly (gespeeld door Meryl Streep), is gebaseerd op Anna Wintour. THE SEPTEMBER ISSUE biedt niet alleen een uniek inzicht in de modewereld, maar ook een persoonlijk portret van Anna Wintour en de mensen uit haar naaste omgeving. Niet te missen dus voor iedereen met een hart voor mode.

 

De film begint met de statement van Anna Wintour dat iedereen die op de modeindustrie zit te katten zich uiteindelijk buitengesloten voelt van de 'codewereld'. Dit vond ik wel treffend en herkende me hierin zelfs wel. Ook ik heb een poging gewaagd carrière te maken in de modewereld als fotograaf. De modellen, de schoonheid van de stoffen, de ontwerpen maar vooral de hipheid van alles. Altijd bij de tijd. De laatste muziek, trends en lifestyle uitingen zijn niet vreemd in de wereld van fashion. Ergens anders wel. Doe maar normaal dan ben je al gek genoeg.

Maar daar gaat de film niet over.

 

Binnen elk bedrijf is er wel een piek in de productie waarbij iedereen alle zeilen moet bijzetten. Dat is niet vreemd. Vogue is daarin niet anders. Wat je ziet in de film is dat ze daar echter heel succesvol in zijn. Een kijkje in de keuken van het bedrijf Vogue. Anna Wintour regeert koel en met ijzeren hand. Haar wil is wet. De grootste modeontwerpers die ze voor research bezoekt zijn als kleine jongetjes die een standje krijgen. Anna bepaalt wat er in Vogue komt en dat heeft zijn weerslag op de gehele wereld die zich in nieuwe kleding wilt steken. Er wordt gezegd dat er daarom alleen al in America 13 miljoen exemplaren van het September nummer verkocht worden.

 

Een nieuwe stylist, zo onzeker, kan het hoge tempo van de productie niet bijhouden. Zijn bijdrage haalt uiteindelijk niet het tijdschrift.  Hij is de verliezer. Mario Testino de succesvolle, zelfingenomen fotograaf mag de covershoot doen. Hij passeert de wensen van Anna en komt ermee weg. Hij is de winnaar.

De mensen in de staf rondom Anna zijn bijna allemaal op leeftijd. Geen jeugdige onbezonnenheid maar ervaren personeel door de wol geverfd. Die soms al 20 jaar samenwerken. En dat is denk ik de kracht van alles. De juiste samenstelling van het team. Elkaars sterke en zwakke plekken kennen en weten ermee om te gaan. Dat is vooral mooi om te zien in de film. 

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"