Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | vrijdag 29 maart 2024 16:53 uur | 0 bezoekers

RUMOER MET EEN MISSIE

Luc Beurskens is designstrateeg (bfocussed.nl). Harold Smits is psychologisch econoom (a-life.nl). Naast hun dagelijks werk waarin ze merken en mensen inspireren, vragen ze aandacht voor onderwerpen die Rotterdam aangaan. Het excuus waaronder dit gebeurt, heet de Urban Country Club.

Harold: “De Urban Country Club is drie jaar geleden opgericht door Rini Biemans met steun van OBR om een plek te creëren waar de zakelijke en creatieve sector elkaar zou kunnen ontmoeten. Eigenlijk om zakelijke chique en creatieve gekheid te mixen. Die creatieve gekheid kwam in de bijeenkomsten goed naar voren maar je merkte al snel dat de aanwezige  zakenmensen het nut er niet van inzagen voor hun business. Rini zag dat ook en wilde de zaak naar een hoger plan trekken. Sinds 2008 kent de club vier trekkers: Dennis Lohuis, Rini en wij. 
 
Luc: Toen hebben we in Grand Café Engels een eigen ruimte ingericht om niet alleen een virtuele club te zijn maar ook fysiek een vaste plek te hebben. Hier, tussen de zakenwereld van het Weena en de creatieve wereld van de Westersingel bedenken we thema’s waarmee wij als creatieven een brug kunnen slaan naar steeds een andere groep. Dus tussen creatieven en de vastgoedwereld, tussen creatieven en het onderwijs, tussen creatieven en de openbare ruimte enzovoort.”
 
En wat krijg je dan?
Harold: “Nou, toen we zochten naar een manier om iets te doen met de openbare ruimte, merkten onze leden op dat Rotterdam steeds minder vrij wordt. Er wordt preventief gefouilleerd, er is cameratoezicht, er zijn sluitingstijden en er hangen overal bordjes met regels. Toen kwamen we op het idee om al deze maatregelen in kaart te gaan brengen. Als concept daar omheen bedachten we de Strafkamp Award Rotterdam, een guerrilla-actie met prijsuitreiking. Net als bij Idols hebben we toen een jury samengesteld van creatieven, gebiedsarchitecten en politici en met hen zijn we in een touringcar gestapt en naar die plekken toegegaan om te kijken en te voelen wat daar aan de hand is. Daarna zijn we weer naar onze ruimte in Engels gegaan om daar te vast te stellen welke plek de Strafkamp Award verdient.”
 
And the winner was…?
Harold: “De bordjes met leefregels die je steeds meer ziet. Omdat die ook averechts blijken te werken. Mensen communiceren niet meer met elkaar maar verwijzen naar bordjes.”
 
En wat bereik je hiermee?
Luc: “Veel aandacht voor dit onderwerp, ook in landelijke dagbladen. Daarnaast maakt onze mediapartner Antenne Rotterdam ook interviews vooraf, die ook tijdens de busrit werden uitgezonden, en ook van de busrit zelf en de prijsuitreiking. Een compilatie hiervan werd uitgezonden op TV Rijnmond waar we met elk onderwerp een aantal uitzendingen vullen. Dit is een voorbeeld van een luis-in-de-pels aanpak omdat dit paste bij het onderwerp. Maar ons volgende onderwerp heeft een gevoeliger karakter en krijgt dus ook een andere, positievere benadering. Dan gaan we op zoek naar het hart van onderwijs.”
 
Zie je dat ook als een Rotterdams thema? En moet dat?
Harold: “Ja, het moet bij ons wel over Rotterdam gaan. Als je het over onderwijs hebt, heb je het over jongeren. En als je het over jongeren hebt, moet je in Rotterdam zijn. Centraal staat de relatie leraar-leerling. Daar ligt voor ons het hart van het onderwijs. Dus we gaan het niet hebben over lesprogramma’s en prestatie-indicatoren. We roepen jongeren op om een inspirerende leraar te beschrijven. En aan leraren vragen we wat zij van hun leerlingen hebben geleerd en hoe hun favoriete leerlingen eruit ziet. Door dit thema te kiezen, komen onze leden in aanraking met weer heel andere beroepsgroepen.”
 
Is dat ook: what’s in it for you?
Luc: “Ja, deze ontmoetingen zijn voor mij de beloning. In een netwerkclub van je eigen discipline kom je alleen jezelf tegen. Daar word je niet verrast. Maar we willen ook iets bereiken voor de stad: meer innovatie en creativiteit waardoor elke branche mogelijkheden ziet om toegevoegde waarde te bieden. Want iedereen kan bijdragen aan een leukere stad. Ook een citrusimporteur in de haven. En als Urban Country Club kunnen we daar misschien een prikkel toe geven. Daar zit ook de wens achter om trots op Rotterdam te kunnen zijn.”
 
Harold: “En ik steek er tijd in om dat ik gewoon hartstikke nieuwsgierig ben. Dan wil ik weten: hoe zit het nou echt?”
 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"