Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140

Magazine

week 13 | vrijdag 29 maart 2024 11:42 uur | 1 bezoekers

Geld, geld en nog eens geld

Oftewel waardecreatie en wie gaat cashen...
Gisteren overgeslagen, het moest er een keer van komen. Te druk met lopende zaken en projectplannen schrijven.

Als ik een en ander teruglees, denk ik, dat moet concreter. Overigens als je iets concreet maakt, verdwijnt er weer van alles, het blijft wikken en wegen. Voor mensen die diepgang en nuance zoeken verwijs ik naar onze recente productie met Frans Willem Korsten, hoogleraar literatuur en samenleving, waarin hij de stad leest.
Voor mensen die nog meer nuance zoeken raad ik het essay van Chris van der Meulen aan, die hiermee in 2008 de Banningprijs (tegen de commercialisatie van de samenleving) won.

Laten we het verder over geld hebben !

Wat is het verdienmodel van Creatief Beheer en waarom huren partijen ons bureau in. Het moet ze op de een of andere manier iets opleveren. Hoe zit dat in elkaar ?

Een wijk bestaat uit mensen, mensen kan je niet kopen en verkopen, maar huizen wel. De waarde van de gemeenschap uit zich feitelijk in het vastgoed, je hebt rijke en arme buurten. Een huis in Hilligersberg is ongeveer 30% duurder, dan hetzelfde huis in de Afrikaanderwijk. Dus als je een wijk zoals de Afrikaanderwijk met de Creatief Beheer methode van een beter imago en sfeer op straat voorziet in bijvoorbeeld drie jaar en dit heeft tot gevolg dat de waarde van het vastgoed gemiddeld 1 % extra stijgt, heb je het al snel over miljoenen.

De wijk als geheel is meer waard geworden, de meerwaarde in geld kan echter alleen gecashed worden bij verkoop van het vastgoed (huurverhoging en onderpand laten we even terzijde). Iedereen in de wijk geniet evenwel van die extra waarde. Hier zit eigenlijk de essentie van onze methode en verdienmodel, mensen huren ons in om een wijk te verbeteren via de mensen en die mensen doen mee omdat ze belang hebben bij een betere wijk.
Wij claimen een rendement van 500% bij de eerste ton, ik moet het alleen nog hard zien te maken.  Het is overigens wel de bedoeling dat de waarde in de wijk blijft en dat het niet enkel te doen is om korte termijn winst, dat kan ook moeilijk met onze aanpak. Lange termijn waardecreatie is het doel, vandaar dat momenteel wooncorporaties en de gemeente investeren in Creatief Beheer. Inmiddels zijn we ook in gesprek met projectontwikkelaars, die verder kijken dan hun neus lang is...concreter kan ik niet zijn, terug naar de nuance.

Ik vond vandaag trouwens zomaar een euro op straat !
 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"